Translate

woensdag 28 januari 2015

Hand breimachine.

Een grijze col sjaal van de hand breimachine.

Tijdens onze vakantie in Spanje eind november liepen wij wat rond in een schattig klein Spaans dorpje Ondara.
Tot mijn verbazing liepen we langs een heel klein winkeltje met gordijnstoffen wol en katoen.
Ik kon het niet laten om wat bolletjes wol te kopen.
Had geen idee wat ik ervan zou maken, maar deze bolletjes gingen mee in het vliegtuig naar Nederland.
Het zijn 4 bolletjes Schachenmayr Bravo, kleur grijs met hier en daar een spikkeltje oranje fel groen en roze.
Wat kun je maken van 4 bolletjes wol. Op Pinterest vind je de leukste patronen voor mutsen,
sjaals, gebreide dieren, beker houders, hartjes etc.
Ga toch maar voor een col sjaal.
Ik heb een Brother dubbelbed breimachine. Het was de bedoeling dat de colsjaal op het dubbelbed
werd gebreid, maar helaas is de wol te dik. Gelukkig kwam ik daar snel achter omdat de slede dan heel zwaar gaat.
Dan maar op het hoofd bed met de naalden om en om in brei stand.
Als je op het hoofd bed in tricot steek breit krullen de randen erg om, daarom brei ik de col sjaal dubbel breed. Bij het einde van de 4 bolletjes kant ik heel los af door met de hand de draad ver naar achteren door te halen. Op de hoogste stand nummer 10 wordt de afkant rand veel te strak en wordt het werk in elkaar getrokken.
De col sjaal wordt dubbel gevouwen en dicht genaaid met een matras steek.


Met de naalden om en om kun je iets dikkere wol ook gebruiken.

Met de wol op een houder loopt de draad gelijkmatig  door de geleiders.

De col sjaal is gebreid op stand 9.
voor meer informatie ga naar www.passievoortextiel.nl

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi,ik zag u blogje via andere haaksters, ik volg meestal blogjes dat ook dezelfde hobby,s hebben en delen, ik vind u posts en haakjes mooi, en zou willen volgen, groetjes