Translate

woensdag 19 februari 2014

Het maken van een fietstas

Een fietstas van denim met patchwork.

Deel 1

Het ontwikkelen en maken van een fietstas, bestemd voor een mandje voorop mijn fiets.
Dit is de fietstas helemaal af.

Hij past perfect in de fietsmand.
Ben er helemaal blij mee.
Op naar de winkel.


Voorop mijn fiets zit een aluminium mandje ( weet niet zeker of dat aluminium is ).
Als ik boodschappen ga doen met de fiets is mijn boodschappentas meestal niet de maat van mijn mandje.
Bij de fietsenwinkel is waarschijnlijk een kant en klare tas te koop voor de fietsmand.
Maar omdat ik graag alles zelf maak wordt de fietstas een uitdaging.
Het beste zou zijn om de tas van plastic te maken.
Om de plasticsoep in de oceaan niet groter te laten worden wordt de tas van denim met een patchwork voorvak met rits voor de losse en waardevolle spullen.
Op naar de winkel Ruan voor wat fat quarters van Kaffee Fasset.
Wat zijn dat toch mooie kleurrijke stoffen.
De keuze viel op fuchsia groen en blauw. Met 5 verschillende lapjes aan de slag.
Ik werk graag met paper piecing op rastervlies voor een mooi en stevig resultaat.
De maten van de fietstas zijn 16 cm bij 26 cm voor de bodem en de hoogte en breedte
35 cm bij 45 cm.

Via de foto's met bijschrift is het proces van de fietstas te volgen.


Het paper piecing patroon wordt op een rastervlies met ruitjes van 1 cm bij 1 cm getekend.
 Dit log-cabin patroon is de maat 10 cm bij 10 cm.
Het patchwork wordt genaaid met paperpiecing techniek
begin in het midden met het eerste lapje met de goede kant naar boven
speld het volgende lapje hierop.
Draai om en stik aan de kant met het getekende patroon.
Vouw het lapje terug en leg de volgende erop.
Ik neem altijd aan beide kanten 1 cm naad.
Om te weten waar de lijn zit bevestig even een speld als
hulpmiddel. Wel weghalen anders breekt je naald erop.
voila het eerste blok
Bij 4 blokken worden deze aan elkaar genaaid.
Maak aan de binnenkant een stukje voering vast.


Er worden twee stroken aan de boven en onderkant van het patchwork gemaakt.
De maat hiervoor hangt af van de maat voor het voorvak.
Tussen de twee stroken aan de bovenkant komt de rits
Naai twee stukjes stof op rastervlies en stik dat aan de uiteinde van de rits
Sla terug en stik een stiksel over de rits.
Met een ijzeren rits zou ik dat niet doen, maar met een plastic rits lukt dat goed.

naai de rits met de goede kanten op elkaar vast.
eventueel kun je een sleutelhanger mee naaien.
Doorstikken voor een stevig en  mooi resultaat.
De hengsels.
Als de hengsels 3 cm breed bij 60 cm lang moeten zijn,
neem dan een strook van 12 cm bij 62 cm.
Vouw de stof dubbel en strijk de vouw erin.
leg de strook open en vouw nu de boven en onderkant naar het midden.
De uiteinde 1 cm omvouwen en de vouw erin strijken.
Nu het geheel dubbelvouwen en doorstikken.
Leg de hengels op hun plaats en geef een stiksel.

Aan de bovenkant van het voorvak is een strook dubbel gevouwen stof genaaid om het einde van de hengsels mooi weg te werken. De strook is 5 cm breed. Voor mij is dat noodzakelijk omdat mijn naaimachine als ik het einde van de hengsels zou omvouwen het niet aankan waardoor naald en machine het begeven.


De sluiting van de fietstas.

Afhankelijk van de breedte, twee stukjes denim en twee stukjes dunne katoen waar de rits tussen komt.


Plaats de rits ( deelbaar) tussen twee delen stof.
Vouw rechts en links van de strook 1 cm zoom om en rijg dit vast. Hier komen later de lusjes
 tussen. Stik de rits tussen de stroken.

Omdraaien en het geheel doorstikken.


2 opmerkingen:

Marion zei

Wat een prachtige tas heb je gemaakt, ik heb ook even in je winkel gekeken, de tassen zijn erg mooi gemaakt. Zelf heb ik ook nog een lap stof voor een tas liggen maar ben bang dat het niet zo netjes zal worden.
Bedankt voor je berichtje op mijn blog.

Gerda zei

Bedankt voor je aardige reactie.